Efter att i 9 år seglat trimaran
har vi bytt till VW Caravelle.
De senaste åren har vi vintertid legat på förträffliga Bullandö Marina.
Och skottat snö vintertid.
Saltsjöbaden Grand Hotel som pampig bakgrund till BoGi III’s svajplats
sommartid, 50 meter från fontänen.
Jo. så här var det.
Det som
varit knepigast och kostat mest bekymmer och funderingar. Det var att vi efter
mycket vånda till slut bestämde oss för att sälja vårt vigselkapell.
Med hus och biodling och blommor och allt så
blev vår härliga seglare,
trimaranen BoGi III, inte använd nästan alls. Dom
längsta seglingarna vi gjorde de senaste 2-3 åren var mellan Bullandös
vinterförvaring och Saltsjöbadens sommarplats. Och det är inte rätt mot en så
underbar seglare. Alltså kom vi fram till att BoGi III skulle säljas. Jag
informerade ’Bladet’ och några ställen på Internet.
Och väntade. Den enda svensk som
hörde av sig gav ett skambud. Och avskrevs. Förutom han som ville: ’Jag kan lämna min DayCruiser som
delbetalning, inkl. tvåaxlad trailer.’
En
amerikan skrev:
Where we sail (the upper end of Naragansett Bay, called Mt. Hope bay, in
Rhode Island)the wind is very light in the morning and then regularly blows
20-25 knots, Do you have any idea how such a boat could be transported to the
Eastern United States? I did talk to a broker in
Sen hörde en tysk av sig.
Dear Bosse,I will
come by car (camper).95000,-DM for 435000,-SEK is ok. It seems to be very
beautifully with you, therefore I will come with my camper and will try to
remain somewhat longer. Come on each case after the 21.03 and pease me to know
you personally to learn. I report again previously. dear bosse,
Kom med husbil under påsken och tittade och bestämde sig.
Omedelbart.
Han hade sålt sitt hus och skulle
köpa BoGi III för slantarna. Handpenning
10000 DM skulle betalas inom en vecka, den andra maj. Och BoGi III
hämtas den 12 maj!
Sen fick han inte loss pengar men
betalade till slut 1000 DM. Och skulle
betala resten handpenning den 20 maj.
Sen den 9 maj hörde nästa tysk av
sig:
Hello, is this boot still for sail?
You have so many nice pictures, may be
you have some pictures from the interior? And two more questions for now: When
was the boat built?
1991? Where is it now? Holger.
Och Ralf skrev att den 26 maj skulle
han hämta och betala båten. Den 21 maj
kom:
Having seen your trimaran on your beautiful
websiteI would like
to make an appointment with you. I plan a special visit to
Den 24 maj
måste Ralf skjuta upp betalning ytterligare 2-3 veckor.
Och
den 8juni kom:
hello bosse and gitte, unfortunately, i must tell you,
we cannot buy bogi. the buyer from our house was not solvent! he has tried, the
funding at several banks, no money has received however. now, i must look self
also for a new buyer. i am also sorry for you, but i can alter nothing at the
situation. i hope, that you quickly another buyer finds. until then ralf and martina
Sen kom:
Dear Bosse and
Gitta Malmgren, i am really excited going to
Men han ville pruta och hade svårt att bestämma sig och skulle konsultera alla möjliga
sakkunskaper och ha rätt att låta båten inspekteras efter han seglat den till
Tyskland. Jag erbjöd honom att komma och lyfta båten i Sverige för inspektion före köpet. Och allt var ’så besvärligt’ ’ var kevlar och
vinylester verkligen säkert mot osmos’ osv, osv.
Nästa mail: Dear Bosse and Gitte Up till now I did not get an answer on my last
email
Jag svarade:
DearEli
van Putten
Not yet. If you can
make a quick decision, you are welcome.
Raskt svar:
Dear Bosse and
Gitte Friday 22-06 I arrive with ny girlfriend about 12.15 at
Holger tjatade fortfarande om lyft och besiktning.
Eli kom en fredag. Flyttade in i BoGi III. Lördag blåste kuling. Söndag
provsegling, Eli bestämde sig att han ville ha båten, vi skakade hand. Måndag
till banken och handpenning betalades, Och resten av pengarna kom promt någon
vecka senare.
Vi kommer
att sakna BoGi. Hon är en underbar seglande båt. Jag brukar säga att BoGi är en
Ferrari stationsvagn. Vi kommer aldrig någonsin att få råd att köpa en
motsvarande båt. Och vi är ledsna att inte båten kunde stanna i Sverige.
Men ingen har visat ett seriöst intresse.
Och de
senaste somrarna har vi nästan inte seglat. Villaköp, biodling och alla annan
odling har kommit ivägen.
BoGi är ju
vårt vigselkapell!! Vi vigdes ombord 26 oktober 1992.
Men livet
går vidare. Vi hoppas att våra båtvänner inte vänder oss ryggen, trots vårt
svek mot traditionen. (Vi kommer dock näpperligen någonsin att köpa en kölbåt,
enda enskrovsbåt vi kan tänka oss under en tid är en kanadensare kanot. Och som
kanske kan byggas ut till en liten bärbar trimaran.)
Dear Gitte and Bosse
At last Bogi3 and I arrived 30 September
in Schardam. The whole way going South we
had the wind permanently south,
so that took a lot of time. We had also a lot of trouble partly our
fault. The jibhalyard got inside the
metalgroove from the forestay.
It took me some weeks to find a friend
who had time for the second part of the trip. We sailed 22 September again to
Så gick det till när BoGi II såldes till Holland. Och vi köpte en WV Caravelle i rött
(och under hösten in kanot i aluminium).
Och från sommaren 2001-2008 har Caravellen rullat
nästan 12.000 mil.
Det blir många mil med
resor till Norrland +
lokala resor.
Så här blev vår sommar - - - utan båt!
Åter till Stuvsta för att titta till tomater
och blommor innan vi startade på vår väg mot Mörkret. Men spelemannen
Skår-Arvid var död sen några år och hans
fru sen I våras. Så att vi nöjde oss med Sveriges högsta vattenfall,
Njupeskärsfallet, innan vi gled vidare över Flatruet, Sveriges högsta väg, till
Ljungdalen för att söka en av Bosses lekkamrater sen tonåren, som också hette
Bosse.
Nästa
etappmål var Tottens By I Åre. Dit våra Tangovänner Dag och Ingegerd flyttat
från Täby får 2-3 år sen hem till Ingegerds föräldrahem högt ovanför Åre samhälle, som för övrigt till viss del är
byggd på gårdens tidigare ägor ner mot älven.
Och den vackraste vägen gick via vackra
Kallsjön, Trondheimsfjorden, Gäddede och Hammerdal.
Efter
lite frågande och sökande hittade vi Karl Drakenberg,
härskare över
Nordbireservatet
I norra Jämtland.
Nästa dag blev en guidad
tur runt hos de närmaste biodlarna av Apis mellifera mellifera, det mörka
nordiska biet som var det enda bi som fanns i Norden innan biodlare började
importera gula italienska bin. Karl och Föreningen NordBi jobbar envist för att
rädda våra ’gamla’ bin som passar bättre i vårt klimat. Dom tål kyla och dåligt
väder bättre än det gula italienska biet.
Efter att ha tillbringat de
senaste 18 årens semester
med att se Sverige från sjösidan blev det för mig en skön överraskning att
uppleva Sverige från ’insidan’ igen. Liftade runt när jag var ung och vacker.
Och mitt sköna
Norrland!
Fast det
är klart, vi har inte helt kunnat avhålla oss från sjölivet.
Vi har vid
flera tillfällen åkt med bilfärjan över Skanssundet!
Bosse Malmgren, E-post = Tillbaka till sidan ett.