Efter att i 9 år seglat trimaran har vi bytt till VW Caravelle.
De senaste åren
har vi vintertid legat på förträffliga Bullandö Marina. Och skottat snö vintertid.
  
  
Saltsjöbaden Grand Hotel som pampig bakgrund till BoGi III’s svajplats sommartid, 50 meter från fontänen. Gitte skottar snö. Sista sjösättningen Bullandö, våren 2001.
 

Jo. så här var det.

Det som varit knepigast och kostat mest bekymmer och funderingar. Det var att vi efter mycket vånda till slut bestämde oss för att sälja vårt vigselkapell.

 Med hus och biodling och blommor och allt så blev vår härliga seglare, trimaranen BoGi III, inte använd nästan alls. Dom längsta seglingarna vi gjorde de senaste 2-3 åren var mellan Bullandös vinterförvaring och Saltsjöbadens sommarplats. Och det är inte rätt mot en så underbar seglare. Alltså kom vi fram till att BoGi III skulle säljas. Jag informerade ’Bladet’ och några ställen på Internet.

Och väntade. Den enda svensk som hörde av sig gav ett skambud. Och avskrevs. Förutom han som ville:  Jag kan lämna min DayCruiser som delbetalning, inkl. tvåaxlad trailer.’ 
En amerikan skrev: Where we sail (the upper end of Naragansett Bay, called Mt. Hope bay, in Rhode Island)the wind is very light in the morning and then regularly blows 20-25 knots, Do you have any idea how such a boat could be transported to the Eastern United States? I did talk to a broker in England sho said it is possible on deck a ship.   

Sen hörde en tysk av sig. Dear Bosse,I will come by car (camper).95000,-DM for 435000,-SEK is ok. It seems to be very beautifully with you, therefore I will come with my camper and will try to remain somewhat longer. Come on each case after the 21.03 and pease me to know you personally to learn. I report again previously. dear bosse, i would like to become at the 17.04. comes, about me boggi at watches. is it you right? until then ralf

Kom med husbil under påsken och tittade och bestämde sig.  Omedelbart. Han hade sålt sitt hus och skulle köpa BoGi III för slantarna. Handpenning  10000 DM skulle betalas inom en vecka, den andra maj. Och BoGi III hämtas den 12 maj!

Sen fick han inte loss pengar men betalade till slut 1000 DM.  Och skulle betala resten handpenning den 20 maj.

Sen den 9 maj hörde nästa tysk av sig: Hello, is this boot still for sail? You have so many nice pictures, may be you have some pictures from the interior? And two more questions for now: When was the boat built? 1991? Where is it now? Holger.

Och Ralf skrev att den 26 maj skulle han hämta och betala båten. Den 21 maj kom: Having seen your trimaran on your beautiful websiteI would like to make an appointment with you. I plan a special visit to Sweden to look at the boat. I sail in a 24 ft.trimaran but i am looking for a bigger one with a little more space My name is  Eli van Putten

Den 24 maj måste Ralf skjuta upp betalning ytterligare 2-3 veckor. Och den 8juni kom:  hello bosse and gitte, unfortunately, i must tell you, we cannot buy bogi. the buyer from our house was not solvent! he has tried, the funding at several banks, no money has received however. now, i must look self also for a new buyer. i am also sorry for you, but i can alter nothing at the situation. i hope, that you quickly another buyer finds. until then  ralf and martina

Sen kom: Dear Bosse and Gitta Malmgren, i am really excited going to Stockholm and will start in a few hours. I will arrive in Stockholm with CZECH AIRLINES Flight No OK 490 from Prague at 15:00 clock.  kindest regards Holger

Men han ville pruta och hade svårt att bestämma sig och skulle konsultera alla möjliga sakkunskaper och ha rätt att låta båten inspekteras efter han seglat den till Tyskland. Jag erbjöd honom att komma och lyfta båten i Sverige för inspektion före köpet.  Och allt var ’så besvärligt’ ’ var kevlar och vinylester verkligen säkert mot osmos’ osv, osv.

Nästa mail: Dear Bosse and Gitte Up till now I did not get an answer on my last email Did you got your money from the german. If you did sell your boat please inform me. Greetings Eli van Putten  Holland .kom den 18 juni.
Jag svarade
: DearEli van Putten Not yet. If you can make a quick decision, you are welcome.
Raskt svar:
Dear Bosse and Gitte Friday 22-06 I arrive with ny girlfriend about 12.15 at Stockholm Airport and I stay till 30-06.. Could you anwer me when and where we can meet,and could you reserve a not to expensive hotel (of course for my costs)not to far from the boat for friday and saterday. Eli van Putten.

Holger tjatade fortfarande om lyft och besiktning.

Eli kom en fredag. Flyttade in i BoGi III. Lördag blåste kuling. Söndag provsegling, Eli bestämde sig att han ville ha båten, vi skakade hand. Måndag till banken och handpenning betalades, Och resten av pengarna kom promt någon vecka senare.

 Trimaran BoGi III is sold !  

 Efter 7 sorger och 8 bedrövelser med sålt hus (som skulle betala BoGi) som inte betalats (Ralf från Tyskland) till : 'Jag ska ha BoGi' 'Jag ska inte ha BoGi' 'Har BoGi plastpest?' 'Kan du lyfta båten och besiktiga båten?' (Holger från Tyskland). Sen kom Eli van Putten från Holland fredag 22 juni (midsommarafton), Lördag blåste kuling. Provseglade söndag. Bestämde sig och skakade hand. Skrev kontrakt och betalade 17% i handpenning måndag.

 Vi kommer att sakna BoGi. Hon är en underbar seglande båt. Jag brukar säga att BoGi är en Ferrari stationsvagn. Vi kommer aldrig någonsin att få råd att köpa en motsvarande båt.  Och vi är ledsna att inte båten kunde stanna i Sverige. Men ingen har visat ett seriöst intresse.

Och de senaste somrarna har vi nästan inte seglat. Villaköp, biodling och alla annan odling har kommit ivägen.
BoGi är ju vårt vigselkapell!! Vi vigdes ombord 26 oktober 1992.
 

Men livet går vidare. Vi hoppas att våra båtvänner inte vänder oss ryggen, trots vårt svek mot traditionen. (Vi kommer dock näpperligen någonsin att köpa en kölbåt, enda enskrovsbåt vi kan tänka oss under en tid är en kanadensare kanot. Och som kanske kan byggas ut till en liten bärbar trimaran.)

 Sen blev det inte lika lätt för Eli att transportera BoGi III till Holland. Långt in på hösten fick vi ett mycket koncentrerat mail:

Dear Gitte and Bosse

At last Bogi3 and I arrived 30 September in Schardam.  The whole way going South we had the wind permanently south,

so that took a lot of time.  We had also a lot of trouble partly our fault.  The jibhalyard got inside the metalgroove from the forestay.

It took me more than 3 hours working in the top of the mast. The metal strip in the hull where the backstay is adhered got completely out of the hull and had to be repared. But the worst thing that happened was that the man with me got very seasick in the night with force 7 or 8 and panicked completely when the jib blew to pieces. I had to take him (man and jib)back to Holland and left the boat at Bergkvara.

It took me some weeks to find a friend who had time for the second part of the trip. We sailed 22 September again to Rugen(germany),Gedser(danmark) Holtenau (Germany) The Nord-Ostsee Channel took us 2 days.From Brunsbuttel we went straight to Holland and arrived at the coast on 28 Septenber. The boat performed beautifull.We had a bad storm force 8 and 9) between Rugen and Gedser.I did not know that the Baltic could have such enormous waves.3 riffs in the mainsail and a small jib wind staight after us we did 12 to 18 knots.Only oce all three noses of the hulls wnt down under a big wave. I need a new jib now and the mainsail has to be repared. We called the autopilot Bosse if you do not mind.(performed well) I am after 1100 miles quite accustomed with the boat and love it    -----   greetings   Eli van Putten.  

Så gick det till när BoGi II såldes till Holland. Och vi köpte en WV Caravelle i rött
(och under hösten in kanot i aluminium).

Och från sommaren 2001-2008 har Caravellen rullat nästan 12.000 mil.
Det blir många mil med resor till Norrland + lokala resor. 

Så här blev vår sommar - - - utan båt!
 
Först visades vår röda Caravelle upp för våra vänner. Sen raskt upp till Mor i Örnsköldsvik. Och tillbaka till Stuvsta via bland annat Döda Fallet och vägen inne I landet (för att slippa tråkiga E4) och  vattna innan vi körde upp till Boo I Vasselhyttan i några dar.


Åter till Stuvsta för att titta till tomater och blommor innan vi startade på vår väg mot Mörkret. Men spelemannen Skår-Arvid  var död sen några år och hans fru sen I våras. Så att vi nöjde oss med Sveriges högsta vattenfall, Njupeskärsfallet, innan vi gled vidare över Flatruet, Sveriges högsta väg, till Ljungdalen för att söka en av Bosses lekkamrater sen tonåren, som också hette Bosse.
När vi frågade efter honom på Turistbyrån, pekade dom ut. Och där klev han just ut ur en buss.

Nästa etappmål var Tottens By I Åre. Dit våra Tangovänner Dag och Ingegerd flyttat från Täby får 2-3 år sen hem till Ingegerds föräldrahem högt ovanför  Åre samhälle, som för övrigt till viss del är byggd på gårdens tidigare ägor ner mot älven.

Utsikten är inte dålig! Innan vi lämnade Åre var naturligtvis ett besök på Åreskutans topp ett obligatoriskt stopp. Första biten åks bekvämt med bergbanan. Men sen gäller att klättra bland stenarna upp till toppstugan med kaffe (för Gitte) och Ramlösa (för mig). Försiktiga som vi är hade vi varma jackor med oss I bilen. Och dom behövdes! Det blåste kallt på toppen. 

Nästa etappmål var Sikås I Jämtland.  
Och den vackraste vägen gick via vackra Kallsjön, Trondheimsfjorden, Gäddede och Hammerdal.


Efter lite frågande och sökande hittade vi Karl Drakenberg, härskare över Nordbireservatet I norra Jämtland.
Nästa dag blev en guidad tur runt hos de närmaste biodlarna av Apis mellifera mellifera, det mörka nordiska biet som var det enda bi som fanns i Norden innan biodlare började importera gula italienska bin. Karl och Föreningen NordBi jobbar envist för att rädda våra ’gamla’ bin som passar bättre i vårt klimat. Dom tål kyla och dåligt väder bättre än det gula italienska biet.
 

   Efter att ha tillbringat de senaste 18 årens semester med att se Sverige från sjösidan blev det för mig en skön överraskning att uppleva Sverige från ’insidan’ igen. Liftade runt när jag var ung och vacker.
Och mitt sköna Norrland!

 Fast det är klart, vi har inte helt kunnat avhålla oss från sjölivet.
Vi har vid flera tillfällen åkt med bilfärjan över Skanssundet!

            Bosse Malmgren, E-post =        Tillbaka till sidan ett.